Valtakunnallinen Se löytyi -kampanja tarjoaa löytöjä myös Kiteen seudulla

Kiteen ev.lut. seurakunta, vapaaseurakunta ja helluntaiseurakunta tekevät yhteistyötä valtakunnallisessa Se löytyi -mediamissiossa syys-lokakuussa. Missioseurakunnaksi on rekisteröitynyt Kiteen helluntaiseurakunta. Kyse on historiallisen laajasta kampanjasta, jonka toteuttavat yhtä aikaa 390 seurakuntaa ja 37 muuta kristillistä toimijaa ympäri Suomen.
– Mediamission tarkoitus on herätellä suomalaisia miettimään elämän perimmäistä tarkoitusta, lievittää yksinäisyyttä ja auttaa diakonian keinoin apua tarvitsevia. Tärkeällä sijalla ovat henkilökohtaiset kohtaamiset ja keskustelut, kertoo Kiteen missiotiimin puheenjohtaja Kari Pölönen helluntaiseurakunnasta.

Helluntaiseurakunnan toimesta Kiteellä järjestetään kampanja-aikana Se löytyi -teematilaisuuksia. Niiden puheet käsittelevät elämän suuria kysymyksiä, kuten ihmiskunnan kärsimyksen syytä ja Jumalalta siihen tulevaa ratkaisua. Keskeisenä tilaisuuksien osana ovat kiteeläisten tositarinat siitä, miten kristinusko on muuttanut heidän arkeaan ja tuonut merkityksen elämään. Joissakin tilaisuuksissa kuullaan myös ukrainalaisten selviytymistarinoita suomeksi tulkattuna. Lapsille on luvassa rinnakkaisohjelmana toteutettavat toiminnalliset löytöhetket. Lisäksi voimaannutaan rohkaisevasta musiikista. Ohjelmallisen osuuden jälkeen on mahdollisuus nauttia ilmaisista keittiön tuotoksista ja rennosta yhdessäolosta.
Teematilaisuuksien sarja alkaa Kiteen helluntaikirkossa tulevana sunnuntaina 25.9. Tilaisuudessa kuullaan, mitä 800 metrin juoksun viisinkertainen suomenmestari ja EM-kisojen pronssimitalisti Jorma Härkönen kokee löytäneensä uskoontulon seurauksena. Vastaavan sisältöiset Se löytyi -tilaisuudet järjestetään lokakuussa myös Kesälahden luterilaisessa kirkossa ja Niukkalan seurakuntatalolla.
Kiteen seurakunnat järjestävät yhteistyönä 9.10. Se löytyi -konserttitilaisuuden, jossa musisoi Lavrenchukin monikielinen musiikkiperhe.
Se löytyi -tapahtumien huipennuksina ovat Yhteisötalolla 22.10. järjestettävä lastentapahtuma ja rap-muusikko Roni Lempiäisen vierailu, johon sisältyy marraskuussa konsertti ja nuorten kohtaamisia.
Kiteen kotitalouksiin jaetaan kampanjan ensimmäisellä viikolla kirjanen, joka avaa kansankielellä kristinuskon perusasioita. Omasta vakaumuksestaan kirjasen lehdillä kertoo 16 henkilöä, esimerkiksi urheiluvaikuttaja Kalervo Kummola, laulaja Jippu ja Susijengin koripalloilija Teemu Kotti.

Mediamissiota koordinoi valtakunnallisesti IRR-TV-medialähetysjärjestö.
Varsinaisen kampanja-ajan loputtua Kiteellä ollaan valmiuksissa aloittaa ”Nouse ja loista” -pienryhmiä. Kiinnostusta niihin ja ideoita muihin kasvukokoontumisiin voi kertoa Se löytyi -tilaisuuksissa palveleville kontaktihenkilöille ja puhujavastuissa toimiville.

Kari Pölönen