Hyvä sanoma suuresta ilosta

Sillä seudulla oli paimenia kedolla vartioimassa yöllä laumaansa. Yhtäkkiä heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään. He pelästyivät suunnattomasti, mutta enkeli sanoi heille: ”Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille hyvän sanoman suuresta ilosta, joka on tuleva kaikelle kansalle. Teille on tänään Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra”. Luuk. 2:8-11

Jouluevankeliumi luetaan perinteisesti kodeissa aattoiltana. Emme välttämättä tule kuitenkaan pohtineeksi, miksi enkeli ilmestyi juuri paimenille kedolla. Lisäksi hämmentyisimme vielä lisää, kun tietäisimme sen, että paimenia ei edes arvostettu tuohon aikaan. Heitä pidettiin epäluotettavina, eikä heidän sanansa olisi painanut oikeudessa mitään. Jeesuksen syntymähetkestä alkaen tulemme toisin sanoen huomaamaan, kuinka ensimmäiset tulevat viimeiseksi ja viimeiset ensimmäiseksi. Näille arvostamattomille paimenille enkeli tulee nimittäin ensimmäiseksi kertomaan tulevasta vapahtajasta, joka olisi Kristus sekäHerra. Kristus on kreikkalainen muoto hebrean sanasta Messias eli voideltu. Ajatelkaa, mitä tässä kohden tapahtuukaan. Satojen, ellei tuhansien vuosien profeettojen puhe ja Israelin kansan odotus tullaankin paljastamaan näille fariseusten mielestä täysin kurjille ja surkeille paimenille. Eikö tämä ole juuri sitä Jumalan matematiikkaa.

Sana Herra puolestaan tarkoittaa aivan samaa sanaa, jota Jahve tarkoittaa. Sama nimi, jonka myös toinen paimen,Mooses, sai kuulla palavan pensaan äärellä. Itse maailman kaikkeuden luoja olisi nyt meille syntymässä. Meidän ei pidä jättää huomaamatta myöskään pientä sanaa ”teille”, jolla oli suuri merkitys paimenille. Jumala ei tullut maailmaan vain joitakin suuria ja mahtavia ihmisiä varten, vaan juuri ”teitä” eli noita heikko-osaisia ja syrjittyjä paimeniakin varten.

Täten meistäkin aivan jokainen voi ottaa tänään vastaan tämän armon sanan julistuksen. Vapahtaja olisi tarkoitettu syntyväksi aivan jokaista ihmistä varten. Jeesus itsekin lopulta tulee esittelemään itsensä paimenena. ”Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lampaiden edestä”, ja ”Minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut, niin kuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän.” Jeesus sanoo hänen lampaansa tuntevan hänen äänensä ja seuraavan häntä. Hyvä paimen kutsuu edelleen ihmisiä luokseen ja hänen elävään yhteyteensä Jumalan lapsena.

Kiteen Helluntaiseurakunnan puolesta toivotan kaikille siunattua ja rauhallista joulunaikaa.

Mika Ritari Nykänen