Se löytyi! -teematilaisuus Niukkalan seurakuntatalolla

Jorma Härkönen muistelee kulta-aikojaan. Ukrainalaisten kuulumisia, monipuolista laulua.

Niukkalan seurakuntatalolla järjestetään sunnuntaina 23.10. Löytöjen iltapäivä, joka on osa valtakunnallista Se löytyi! -mediamissiota. Tarnalan kylältä kotoisin oleva 800 metrin juoksun viisinkertainen suomenmestari ja EM-kisojen pronssimitalisti Jorma Härkönen on yksi tilaisuuden puhujista ja puuhaajista.

Se löytyi!mediamissiossa on kyse historiallisen laajasta kampanjasta, jonka toteuttavat yhtä aikaa lähes 400 seurakuntaa ja 40 muuta kristillistä toimijaa ympäri Suomen. Mediamission tarkoitus on herätellä suomalaisia miettimään elämän perimmäistä tarkoitusta, lievittää yksinäisyyttä, rohkaista tämän vaikean ajan keskellä eläviä ja auttaa diakonian keinoin apua tarvitsevia, kertoo Kiteen missiotiimin puheenjohtaja Kari Pölönen helluntaiseurakunnasta. Niukkalassa järjestettävä tilaisuus kuuluu teematilaisuuksien sarjaan, jonka Kiteen helluntaiseurakunta järjestää kuluvan syksyn aikana. Useissa tilaisuuksissa yhteistyötä on tehty evankelisluterilaisen ja vapaaseurakunnan kanssa.

Löytöjen iltapäivässä Jorma Härkönen jakaa kokemuksiaan huippujuoksijana ja kertoo henkilökohtaisen ”Se löytyi!” -tarinansa. Maailmanpoliittista ajankohtaisuutta iltapäivään tuo Pohjois-Ukrainasta Niukkalan seudulle perheineen tulleen Yevhen Sorokan kertomus siitä, mitä he ovat perheenä kokeneet, miten usko Jumalaan on auttanut ja kuinka heidät on otettu vastaan Suomessa.

Anette Haverinen, duo Andrei ja Elviira sekä kesälahtelainen Neliapila-lauluryhmä voimaannuttavat kuulijoita sydämissä lohdutuksena resonoivilla hengellisillä lauluilla.

”Usko on vain psykologiaa”, intti pastori Kari Pölönen aiemmin uskostaan kertoville. Niukkalassa hän kertoo, mikä sai aikaan radikaalin muutoksen ajattelutapaan ja elämänsuuntaan.

Tilaisuuden kanssa samanaikaisesti on lapsille oma toiminnallinen löytöhetki.

Suomenkieliset puheet tulkataan venäjäksi ja ukrainalaiset suomeksi – myös lasten tilaisuudessa.

Ohjelmaosuuden jälkeen on mahdollisuus halutessaan keventää mielen taakkoja keskustelussa ja rukouksessa. Lopuksi päästään nauttimaan rennosta yhdessäolosta ja rupattelusta sekä maksuttomasta tee- ja kahvitarjoilusta seurakuntasalissa.

Kari Pölönen