”Haluan rohkaista ja lohduttaa, innostaa ja sytyttää.”

Rap-artisti, nykyisin Siilinjärvellä asuva nuorisopastori Roni Lempiäinen konsertoi Kiteen Yhteisötalolla isänpäivän aattona, tulevana lauantaina. Roni Samuel -artistinimellä esiintyvä nuori perheenisä tunnetaan laulutekstiensä ja puheidensa radikaalista avoimuudesta. Hän ei kainostele puhua kokemistaan riippuvuusongelmista, kamppailuista kaksinaismoraalin alueella tai ihmissuhteisiin liittyvistä kivuistaan. Isäsuhteestaan ja sen korjautumisesta hän kertoo:

Mulla oli hyvä faija, mutta hän ei ollut läsnä oleva. Koen, että olen kasvanut jollain tasolla isättömänä.

Olen aina hakenut isähahmoa eri puolilta. Salibandyssä hain sitä valmentajista ja muutenkin eri miehistä eri aikoina, Roni muistelee.

Isä uudistui uskossaan vähän ennen kuin itse tulin uskoon. Nyt koen, että isä on mulle isä enemmän kuin koskaan. On siunaus, kun saa kokea hyvää isä-poika -suhdetta nyt.

Useat Roni Samuelin suositut kappaleet, kuten ”Isättömii poikii” ja ”Mist mä tuun”, ovat osin omaelämäkerrallisia. Tekstit kuvaavat vahvoin värein jokaisen nuoren elämään kuuluvaa unelmointia, orpouden tunnetta avioeroperheessä, matkaa alkoholin käyttäjästä huumaavien aineiden sekakäyttäjäksi, pilven polttajaksi ja velkakierteeseen. Lauluissa ja puheissa tulee selväksi myös evankeliumin ja omakohtaisen uskon muuttava voima.

Lempiäisen tähänastinen ura musiikin parissa voidaan jakaa kahteen jaksoon. Ensimmäinen oli vuosina 2012-2014, kun Lempiäinen ja Mikael ”Mikaveli” Meklin muodostivat Immanuel-duon, joka laajennettuna tunnettiin Imboys -ryhmänä. Imboys ampaisi raketin lailla kristillisen musiikkikentän tietoisuuteen ja suosioon. Pari vuotta toiminut bändi jäi tauolle, mutta on tänä vuonna palannut keikoille ja esiintyy mm. Maata näkyvissä -festareilla. Uransa toisessa vaiheessa Lempiäinen on tehnyt musiikkia sooloartistina. Ronin uutta ja vanhaa musiikkia löytyy Spotifysta ja YouTubesta nimillä Roisi Roni sekä Roni Samuel.

Roni Samuel – YouTube

Spotify – Roni Samuel

Roni Samuelin tyyli on hiukan Immanuelin tykitystä pohdiskelevampi. Sooloartistilla on selkeä tavoite.

Haluan rohkaista ja lohduttaa, innostaa ja sytyttää, määrittelee Roni.

Isänpäivänaaton rap-konserttiin ei ole sisäänpääsymaksua. Kyseessä on Se löytyi! -mission paikallinen päätöstapahtuma, jonka uskotaan kiinnostavan kaikenikäisiä rap-musiikin ystäviä, mutta erityisesti nuoria. Konsertti järjestetään Kiteen Yhteisötalolla (Välttimäentie 4) ja se alkaa klo 18.

Roni Samuelin konsertti on toivottavasti useita antoisia teematilaisuuksia sisältäneen Se löytyi! -mission huipennus Kiteellä, kertoo Kari Pölönen Kiteen helluntaiseurakunnasta.

Seurakuntamme tarjoaa mahdollisuuden maksuttomaan konserttielämykseen, jonka jälkeen voi vielä viettää rennosti aikaa yhdessä sekä nauttia ilmaiseksi pientä naposteltavaa. Yhteisötalolla on tähän mainiot puitteet, hehkuttaa Pölönen.